23 Şubat 2008 Cumartesi

10.Sınıf Türk Edebiyatı Uygulamaları 2

LİSE II. SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI DERSİ UYGULAMA

Aşağıdaki metinden hareketle 1. soruyu yapınız.

KASİDE

Esdi nesîm-i nev-bahâr açıldı güller subh-dem

Açsın bizim de gönlümüz sâkî meded sun câm-ı Cem

Gül devri ayş eyyâmıdır zevk u safâ hengâmıdır

Âşıkların bayrâmıdır bu mevsim-i ferhunde-dem

Bir cam sun Allah içün bir kase de ol mah içün

Ta medh-i şahenşah içün alam ele levh ü kalem

Sultan Murad-ı kamran efser-dih ü kişver-sitan

Hem padişah hem kahraman sahip-kıran-ı Cem-haşem

Şahane-meşrep Cem gibi sahipkıran Rüstem gibi

Hem isi-i Meryem gibi ehl-i dil ü ferhunde-dem

Sözde nazir olmaz bana ger olsa alem bir yana

Pür-tumturak u hoş eda ne Hafızem ne muhteşem

Nef’i yeter da’vayı ko dünya ile gavgayı ko

Eflake istiğnayı ko hake yüzün sür la-cerem-

SÖZCÜKLER

nesîm-i nev-bahâr: İlkbahar rüzgarı

subh-dem:sabah vakti

sâkî:İçki sunan güzel

meded:yardım et, yetiş.

câm-ı Cem:Şarabı icat ettiğine inanılan İran padişahı Cem’in kadehi

ayş:yiyip içme, eğlenme zamanı.

eyyâm:günler

hengâm:zaman, çağ, mevsim, devir.

ferhunde-dem:kutlu, uğurlu an sahibi

mah:ay

şahenşah:şahlar şahı, büyük padişah

levh:sayfa, kağıt, levha

kamran:mutlu, bahtiyar

efser-dih:taç veren

kişver-sitan:ülke alan

sahip-kıran:Her zaman başarılı olan hükümdar

Cem-haşem:Cem maiyetli, Cem’in yanında bulunanlar.

meşrep:mizaç

İsi:İsa peygamber

ehl-i dil:gönül ehli

nazir:benzeyen, eş

ger:eğer

pür-tumturak:tantanalı, çok gürültülü

Hafız:Ünlü İran şairi

eflak:felekler

istiğna:tok gözlülük, nazlanma

hak:toprak

la-cerem:tereddütsüz, mutlaka

Soru 1: Aşağıdaki soruları yanıtlayınız.

1. beyit

Esdi nesîm-i nev-bahâr açıldı güller subh-dem

Açsın bizim de gönlümüz sâkî meded sun câm-ı Cem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

2. beyit

Gül devri ayş eyyâmıdır zevk u safâ hengâmıdır

Âşıkların bayrâmıdır bu mevsim-i ferhunde-dem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

3. beyit:

Bir cam sun Allah içün bir kase de ol mah içün

Ta medh-i şahenşah içün alam ele levh ü kalem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

4. beyit:

Sultan Murad-ı kamran efser-dih ü kişver-sitan

Hem padişah hem kahraman sahip-kıran-ı Cem-haşem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

5. beyit:

Şahane-meşrep Cem gibi sahipkıran Rüstem gibi

Hem isi-i Meryem gibi ehl-i dil ü ferhunde-dem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

6. beyit:

Sözde nazir olmaz bana ger olsa alem bir yana

Pür-tumturak u hoş eda ne Hafızem ne muhteşem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

7. beyit:

Nef’i yeter da’vayı ko dünya ile gavgayı ko

Eflake istiğnayı ko hake yüzün sür la-cerem

a)Düzyazıya çevrimi:

b)Söz sanatları:

c)Bu beyit kasidenin hangi bölümüdür? Tanımlayarak yazınız.

Hiç yorum yok: