LİSE II. SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI DERSİ UYGULAMA
(1.soruyu Nedim’in şiirinden yola çıkarak yanıtlayınız.)
SORU 1:
Haddeden geçmiş nezâket yâl ü bâl olmuş sana
Mey süzülmüş şîşeden ruhsar-ı âl olmuş sana
Bûy-i gül taktîr olunmuş nâzın işlenmiş ucu
Biri olmuş hoy birisi dest-mâl olmuş sana
Şöyle gird olmuş Firengistân birikmiş bir yere
Sonra gelmiş gûşe-i ebrûda hâl olmuş sana
Ol büt-i tersâ sana mey nûş eder misin demiş
El-amân ey dil ne müşkil-ter suâl olmuş sana
Sen ne câmın mestisin âyâ kimin hayrânısın
Kendin aldırdın gönül n’oldun ne hal olmuş sana
Yok bu şehr içre senin vasfettiğin dilber Nedîm
Bir perî-sûret görünmüş bir hayâl olmuş sana
Yabancı Kelimeler:
yâl ü bâl:boy pos
mey: şarap
ruhsar: yanak
al: kırmızı
bûy-i gül: gülün kokusu
taktîr: damıtma
gird: yuvarlak
Firengistân: Hristiyanların ülkesi
gûşe: köşe, yan
ebrû: kaş
hâl: ben, deri üstünde oluşmuş siyah nokta.
büt: put, güzel
tersâ: Hristiyan
nûş: İçme
el-amân: medet, aman.
müşkil-ter: çok güç.
câm:kadeh
âyâ: Acaba.
vasf etme: Niteleme.
perî-sûret: peri yüzlü
hoy: ter
a)Beyitleri günümüz türkçesiyle düzyazıya çevirerek anlam açıklamasını yapınız.(12p)
1. beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
2.beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
3. beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
4. beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
5. beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
6. beyit:
Düzyazıya çevrim:
Anlam açıklaması:
b)Nazım şekli ve tanımı:
c) Teması:
d) Ölçüsü:
e) Dil ve anlatım özellikleri:
f)Nedim’in Divan şiirine getirdiği yenilikleri yazınız:
g)İlk beyitteki söz sanatlarından iki tanesini nedeniyle birlikte yazınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder