23 Şubat 2008 Cumartesi

10. Sınıf Türk Edebiyatı Uygulamaları

LİSE II. SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI DERSİ UYGULAMA

(1.soruyu Nedim’in şiirinden yola çıkarak yanıtlayınız.)

SORU 1:

Haddeden geçmiş nezâket yâl ü bâl olmuş sana
Mey süzülmüş şîşeden ruhsar-ı âl olmuş sana

Bûy-i gül taktîr olunmuş nâzın işlenmiş ucu
Biri olmuş hoy birisi dest-mâl olmuş sana

Şöyle gird olmuş Firengistân birikmiş bir yere
Sonra gelmiş gûşe-i ebrûda hâl olmuş sana

Ol büt-i tersâ sana mey nûş eder misin demiş
El-amân ey dil ne müşkil-ter suâl olmuş sana

Sen ne câmın mestisin âyâ kimin hayrânısın
Kendin aldırdın gönül n’oldun ne hal olmuş sana

Yok bu şehr içre senin vasfettiğin dilber Nedîm
Bir perî-sûret görünmüş bir hayâl olmuş sana

Yabancı Kelimeler:

yâl ü bâl:boy pos

mey: şarap

ruhsar: yanak

al: kırmızı

bûy-i gül: gülün kokusu

taktîr: damıtma

gird: yuvarlak

Firengistân: Hristiyanların ülkesi

gûşe: köşe, yan

ebrû: kaş

hâl: ben, deri üstünde oluşmuş siyah nokta.

büt: put, güzel

tersâ: Hristiyan

nûş: İçme

el-amân: medet, aman.

müşkil-ter: çok güç.

câm:kadeh

âyâ: Acaba.

vasf etme: Niteleme.

perî-sûret: peri yüzlü

hoy: ter

a)Beyitleri günümüz türkçesiyle düzyazıya çevirerek anlam açıklamasını yapınız.(12p)

1. beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

2.beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

3. beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

4. beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

5. beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

6. beyit:

Düzyazıya çevrim:

Anlam açıklaması:

b)Nazım şekli ve tanımı:

c) Teması:

d) Ölçüsü:

e) Dil ve anlatım özellikleri:

f)Nedim’in Divan şiirine getirdiği yenilikleri yazınız:

g)İlk beyitteki söz sanatlarından iki tanesini nedeniyle birlikte yazınız.

Hiç yorum yok: